Nu ai nevoie de ultimul model de telefon

Producatorii de telefoane lanseaza in fiecare an noi modele. Spun adesea ca noile telefoane sunt mai performance, mai rapide, mai inteligente si au un design mai bun decat modelele de anul trecut. Suna interesant, nu?

In ziua de azi, telefoanele au ajuns simboluri ale statutului social. iPhone se bazeaza foarte mult pe aceasta idee. De aceea, utilizatorii de iPhone sunt cei care cumpara cel mai repede noile modele de telefoane.

Dar chiar ai nevoie sa achizitionezi ultimul model de iPhone? Sau orice alt model de telefon?

Parerea mea este ca nu si iti voi argumenta de ce.

Cand e timpul sa-ti iei un telefon nou?

Cazul 1: Telefonul tau nu mai merge

Daca telefonul tau nu mai e functional, iar reparatia ar costa aproape cat un device nou, atunci e cazul sa iti cumperi un telefon nou. Adesea, un ecran de smartphone costa cateva sute de lei bune pentru a-l inlocui. O solutie mai practica ar fi sa dai la schimb telefonul vechi sau defect si sa cumperi unul nou.

Cazul 2: Telefonul tau are cel putin 3 ani de utilizare

Cred ca o perioada optima de utilizare a unui telefon este de 5 ani. Daca tehnologia joaca un rol important pentru tine (mai ales daca folosesti telefonul pentru serviciu), atunci e rezonabil sa-ti iei un telefon nou dupa 3 ani de utilizare.

Eu am avut un Samsung Galaxy Note 4 timp de 4 ani si jumatate. L-am vandut pentru ca incepea sa fie depasit de tehnologie si se misca incet.

Desi producatorii de telefoane lanseaza modele noi in fiecare an, saltul tehnologic nu este unul major fata de modelele de anul trecut. O camera in plus, un procesor un pic mai rapid, un ecran mai mare nu sunt elemente atat de importante care sa justifice achizitia unui nou telefon, precum si pretul ridicat cu care vine la pachet.

Intrebari pe care sa ti le pui inainte de cumpara ultimul model de telefon

Inainte de orice achizitie, ar fi bine sa iti pui un set de intrebari prin care sa identifici ce plus-valoare ti-ar aduce un nou model de telefon. Iti voi da cateva exemple mai jos.

Imi permit ultimul model de telefon?

In primele luni de la lansare, telefoanele au un pret extrem de ridicat. De exemplu, ultimele modele de iPhone, Samsung sau Huawei sar de 1000 euro.

Daca pretul respectiv reprezinta un efort financiar major pentru tine, atunci mai bine renunti la achizitie.

Nu iti cumpara un telefon nou daca:

  • Trebuie sa te imprumuti sau sa iei un credit ca sa faci rost de bani.
  • Pretul telefonului se traduce in mai multe salarii de-ale tale. Merita sa muncesti 3-4 luni doar pentru un telefon?
  • Vrei sa-l cumperi doar pentru a fi in rand cu lumea. Telefonul respectiv trebuie sa se plieze, in primul rand, pe nevoie tale, nu pe ale celorlalti.

Noile caracteristici tehnice chiar merita banii?

Cu alte cuvinte, ce plus-valoare iti aduce noul model? Daca telefonul pe care il ai deja vine perfect in intampinarea nevoilor tale, atunci ce rost are sa dai banii pe unul nou? In plus, asa cum am spus mai sus, diferenta dintre modelele succesive de telefoane nu este chiar atat de mare.

Concluzie

Masinaria de marketing este foarte eficienta. Telefoanele, in special iPhone-ul, au devenit simboluri ale statutului nostru social. Nu mai cumparam telefoane pentru ca avem nevoie de un dispozitiv care sa ne permita sa efectuam apeluri telefonice, sa trimitem SMS-urile sau sa navigam pe internet. O mare pondere in decizia de cumparare o are si mesajul pe care telefonul il transmite despre situatia financiara si statutul social al utilizatorului.

Insa telefoanele raman niste simple obiecte. Iar obiectele au fost create pentru a servi unui scop. Asadar, daca telefonul pe care il ai acum se pliaza foarte bine pe nevoie tale curente, chiar nu ai nevoie de ultimul model de telefon.

  • Lili
  • Adepta a stilului de viata minimalist. Less is more.

One Comment

  • Foarte bine punctat ca telefonul este o forma de statut social. Este la fel ca masina, daca oamenii nu au cu ce sa iasa in evidenta atunci o fac prin posesiunile materiale. Foarte multi bani se fac exploatand dorinta aproape bolnava de a ne simti importanti, validati social, evident ca este forma de consumerism si superficialitate materialista.

    Dar sa nu uitam ca din cele mai stravechi timpuri lumea a inceput sa isi puna cercei in nas, lant la gat cu dintele animalului vanat, pene pe cap si desene pe fata sau pe corp, etc. Inca se mai poarta moda acestor stravechi insemne de statut social(bijuteriile moderne, tatuaje, machiaj, extensii par) dar a fost luata cu asalt de noile tendinte tehnologice (masina, televizor, smartphone).
    Cu alte cuvinte la nivel bazal suntem aceleasi animale stravechi care vrem sa ne imperechem, sa luptam pentru putere si cautam sa atragem atentia in acest sens. Macar de am fi contienti de aceste lucruri si am alege sa dam doar o minima importanta cuvenita acestor impulsuri pentru ca doar atata merita in era omului modern. Poate ca de fapt nu suntem atat de moderni si doar eu bat campii despre idei abstracte iar majoritatea se da in stamba la volanul masinii tastand la greu pe ultimul model de telefonul cu degetele acoperite de bijuterii.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *