Cum esti convins sa cumperi lucruri de care nu ai nevoie

Ai cumparat vreodata ceva pentru ca mai apoi sa te intrebi ce naiba fost in capul tau cand ai decis sa duci mana la portofel?

Poate ca nici macar nu aveai nevoie de lucrurile respective sau ti-ai dat seama mai tarziu ca nu iti plac si nici nu te reprezinta.

Ai avut vreodata momente in care te-ai comportat ca un robotel si puneai in cos cam toate produse care iti ieseau in cale prin magazine?

In acest articol, iti voi spune de ce se intampla lucrul asta si cum reuseste industria de publicitate sa te convinga sa cumperi lucruri de care nu ai nevoie.

Marketingul e psihologie

Marketingul si industria de publicitate au un singur scop: sa te convinga sa cumperi mai mult. Cu alte cuvinte, sa trezeasca in tine o dorinta aproape de necontrolat sa ai produsele respective.

Cum reuseste marketingul sa faca lucrul asta? Ei bine, folosind o multitudine de trucuri psihologice si apasand pe butoanele care declanseaza dorinta de a cumpara.

Cunoscand mecanismele pe care marketingul le foloseste pentru a te convinge sa cumperi, vei reusi sa faci shopping constient. Asta inseamna ca vei cumpara doar lucrurile de care ai nevoie si nu vei mai arunca cu bani pe fereastra.

Hai sa vedem care sunt cele mai frecvente tehnici de marketing care te fac sa cumperi pe pilot automat.

4 strategii prin care esti convins sa cumperi mai mult

Promisiunea ca acel produs iti va aduce un anumit statut

Brandurile exploateaza excelent dorinta oamenilor de a atinge un anumit statut social. Evident, cu totii ne dorim sa fim cat mai bine vazuti de ceilalti.

In momentul in care un brand ne promite ca daca ne afisam cu un anumit produs, atunci statutul nostru social va creste, vom fi foarte tentati sa achizitionam respectivul produs.

Un exemplu de brand care joaca foarte bine cartea statutului social este Apple. Oamenii cumpara produsele Apple pentru a fi mai bine vazuti si acceptati de ceilalti.

Am observat lucrul asta mai ales printre adolescenti si tineri. Daca majoritatea prietenilor si colegilor tai au iPhone, atunci vei vrea si tu sa te aliniezi lor.

Cu alte cuvinte, altfel esti vazut cand scoti un iPhone nou din buzunar, comparativ cu un Nokia vechi.

Asa se explica de ce multi oameni renunta imediat la un telefon perfect functional pe care, poate, il au de 2-3 ani si cumpara ultimul model care a iesit pe piata. De multe ori, pretul platit depaseste 1000 euro.

Este normal sa vrem sa fim acceptati si sa fim cat mai bine vazuti de cei cu care interactionam. Brandurile s-au prins de aceasta tendinta naturala si o exploateaza cu succes.

Intr-un fel sau altul, multe branduri iti vand ideea ca produsele lor iti vor da mai multa incredere in tine si un statut social superior.

Promisiunea ca acel produs iti va conferi calitati speciale

Acum cativa ani, inca se difuzau reclame la tigari. Majoritatea spoturilor publicitare il infatisau pe el fumand o tigara care avea un efect ‘devastator’ printre femei. Brusc, tigara respectiva te invelea intr-o aura mult mai masculina si te facea irezistibil, promitandu-ti un statut de Casanova, macho man, numeste-l cum vrei.

Astfel, se creeaza o asociere pozitiva intre produsul promovat si calitatile celui care este imaginea produsului respectiv. Practic, ajungi sa crezi ca daca vei cumpara acel produs, vei si si tu la fel de frumos, rapid, inteligent (completeaza cu ce vrei tu) ca modelul folosit in spotul publicitar.

Plasarea de produse prin intermediul influencerilor se bazeaza fix pe ideea asta. Produsul este plasat intr-un mod non-instruziv in pozele de pe Instragram sau videoclipurile de pe YouTube ale influencerilor.

Astfel, cei care urmaresc conturile influencerilor ajung sa asocieze calitatile respectivilor influenceri cu produsele pe care ei le promoveaza.

Dupa cum bine vezi, este o stransa legatura intre prima strategie mentionata (promisiunea unui anumit statut) si asocierea produselor promovate cu calitatile celor care le promoveaza.

Promisiunea ca acel produs te va face fericit

Sau, poate ar trebui sa spun, cel putin, mai fericit decat esti acum.

In mod natural, oamenii evita lucrurile sau imprejurarile care pot cauza stari emotionale negative sau dureri. La fel, oamenii prefera lucrurile care le aduc o stare pozitiva si ii fac fericiti.

Mesajul folosit in marketing este urmatorul: “Cumpara acest produs si vei fi fericit!“. Partea buna este ca mesajul asta poate fi folosit pentru aproape orice fel de produse.

Cumpara haina asta, bijuteria asta, masina asta si totul va fi bine.

De aceea, reclamele afiseaza mereu oameni fericiti, cu zambete largi. Zambetul si rasul sunt emotii pozitive. In momentul in care le asociezi cu un brand, atunci cresc sansele ca potentialii cumparatori sa aleaga respectivul brand.

Problema este ca fericirea asta este de scurta durata. Achizitionezi produsul respectiv, te simti intr-adevar bine, dar senzatia asta dispare destul de repede. Si atunci vrei sa o retraiesti. Din moment ce respectiva senzatie a venit din cumpararea unui produs, tinzi sa urmezi aceeasi reteta si te duci din nou la cumparaturi.

Cum ti-ai dat deja seama, strategia asta nu functioneaza pe termen lung. Trebuie sa repeti procesul si sa cumperi lucruri noi pentru a retrai acea bucurie.

Problema este ca acest timp de comportament creeaza, paradoxal, stres. Te agiti cautand urmatorul produs pe care sa-l cumperi. In plus, ajungi sa cheltuiesti multi bani pe lucruri de care nu ai neaparat nevoie.

Promisiunea ca acel produs va umple un gol

Daca ma gandesc bine, cred ca strategia asta este abordarea cea mai frecvent folosita. Intr-un fel, sintetizeaza toate cele 3 promisiuni mentionate mai sus.

Nu ai statutul social pe care ti l-ai dori? Cumpara produsul asta si vei fi vazut astfel.

Nu esti suficient de frumos, inteligent si mai stiu eu cum? Ei bine, produsul asta te va face mai x, y sau z.

Esti nefericit? Te simti trist? Simti ca nu faci niciun progres? Iata! Produsul asta iti va rezolva toate problemele.

Evident, oamenii din marketing nu iti vor spune direct ca nu esti suficiente de […] — si aici completeaza cu ce vrei tu. Insa iti vor sugera lucrul asta prin imaginile pe care le afiseaza. De cele mai multe ori, e vorba de imagini inainte si dupa.

Daca inainte sa cumperi acel ruj rosu, nu aveai foarte multa incredere in tine, dupa ce l-ai cumparat, simti ca nimic nu iti mai sta in cale.

Daca inainte nu aveai prea mare success la femei, totul s-a rezolvat dupa ce ti-ai cumparat noul ceas de la x brand.

Concluzie

Dupa cum bine vezi, marketingul si industria de publicitate folosesc multe strategii bazate pe modul in care functioneaza creierul uman. In momentul in care nu exista o nevoie reala, se asigura ca acea nevoie este creata.

Tema pentru acasa: data viitoare cand urmaresti reclame, identifica ce iti promite produsul respectiv si pe ce “butoane” apasa.

  • Lili
  • Adepta a stilului de viata minimalist. Less is more.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *